Óratípusok

Gerincjóga

gerincyoga_cikkbe

A Gerincjóga modern mozgásrendszer, amely a jóga speciális testhelyzeteit használja a fizikai test és az idegrendszer egészségének helyreállítására biztonságos, az anatómiai alapmozgásokra és a fascia láncolatokra épülő gyakorlatsorokkal. Kezdő szinten elsődleges szerepe a prevenció, az egészségmegőrzés, de csoportos mozgásterápiaként, amely a teljes fizikumot szisztematikusan fejleszti, kiegészíti és hatékonyan támogatja az egyéni gyógyító eljárásokat. Haladóbb szinten peidg a jógának egy anatómiai szemléletmódú, testfejlesztő irányzata, amely beépíthető bármilyen mozgásrendszerbe.

Hatha jóga

 

A hatha jóga

Egy ősi, összetett mozgásrendszer. A mai kor talán legnépszerűbb jóga irányzata, testgyakorlatairól a világ minden táján nagyon sokan hallottak már. Sokan a hatha jógát azonosítják “jógaként”.  Alkalmazott változatai pl. a gerincjóga, a dinamikus jóga, a nyújtó jóga stb.

Elsősorban abban segít, hogy egészségessé, erőssé és kiegyensúlyozottá válj testi, lelki, szellemi egységedben és ugyanígy a hétköznapi életben is.  A hatha jóga több ezer éves tudománya harmonizálja az egész testünket, szerveinket, idegrendszerünket. Jóga óráinkon a klasszikus jógagyakorlatok (ászanák) mellett fontos szerepet kapnak a légzőgyakorlatok (pránajáma), a relaxáció és a szimbolikus testtartások (mudrák). Tudományos kutatások igazolták, hogy a hatha jóga rendszeres gyakorlása fejleszti az izomzatot, hajlékonnyá, rugalmassá teszi az embert, növeli az állóképességet, a teherbírást. Számtalan jótékony hatása mellett az idegrendszerre is jótékony hatással van: nyugtatja és energetizálja, ami által jelentősen csökkenti életünkben a stressz negatív hatásait.

Még több információ a hatha jógáról itt

Hatha jóga

Dinamikus jóga

Dinamikus jóga

A foglalkozás célja a hatha jógából is ismert gyakorlatok légzéssel összhangban végzett dinamikus kivitelezése. A gyakorlás során fokozódik, javul a keringés, a testi erőnlét, az állóképesség, fokozottabban növelhető a hajlékonyság, erősödik a koncentrációs képesség. A dinamikus óra energetizál, erőteljesebb izomzat építését segíti, kedvezően befolyásolja a légzési és emésztési folyamatokat.

A dinamikus óra felépítése azonos a hatha jóga órák felépítésével: bevezető relaxáció, bemelegítés, testgyakorlatok, légzőgyakorlatok, levezető relaxáció.

 

Vinyasa flow

A Vinyasa Flow egy dinamikus jógairányzat, mely olyan különböző jóga iskolák és tradíciók találkozásából és tapasztalataiból született meg, mint a vinijóga (T.K.V. Desikachar), az Iyengar-jóga (B.K.S. Iyengar) és az astanga (Sri. K. Pattabhi Jois). Mint minden jógagyakorlás, a Vinyasa Flow is arra törekszik, hogy harmóniát teremtsen a test, az elme és a lélek hármas egységében.

A test mozgását a légzéssel hangolja és közben az elmét is ugyanerre, vagyis magára a gyakorlásra, a testre és a légzésre irányítja a gyakorló. A statikusabb jógastílusokkal szemben az ászanák viszonylag rövid ideig vannak kitartva, továbbá az egyes ászanák felvételének a módja ugyanolyan fontos, mint maga az ászana.

Az astanga jógától eltérően nincs két egyforma vinyasza flow óra, az ászanákat sorozatba rendezve gyakorolja, de ezek a sorozatok nem állandóak, az oktató gondosan és tudatosan állítja össze. Az egymást követő ászanák sorát az oktató egy bizonyos témára, testrészre, energiaközpontra vagy úgynevezett “peak, azaz csúcs” pózra fókuszálja.

Lyndsey-Fryer-002

Astanga jóga

fotc3b3

Az astanga szó szanszkrit jelentése “nyolc ág”. Ez az indiai bölcs, Patanjali nyolcas rendszerére utal, amelyben először foglalta össze írott formában a jóga gyakorlatát. Az astanga legnagyobb mestere és alapítója a dél-indiai Mysore városából származó Sri K. Pattabhi Jois, aki még több mint 90 évesen is aktívan tanított. Pattabhi a legendás Sri T. Krishnamacharya tanítványa volt, csakúgy, mint az Iyengar jóga névadója, B.K.S Iyengar, illetve a Vinijóga rendszert tanító T.K.V. Desikachar.

Az astanga jóga a hatha jóga egyik összetett, dinamikus formája, amely kötött gyakorlatsorokból, összesen hat sorozatból áll. A sorozatok nem csak az ászanákat állítják sorrendbe, hanem összekötik őket a mozgással (vinyasa), a légzéssel (udzsájí pránájama), a bandhákkal (energetikai zárak) és a dristikkel (tekintet egy adott pontra szegezése). Így a gyakorlás folyamatosan, megállás nélkül zajlik, és ritmusát az udzsájí légzés adja. Ez a légzéstechnika segíti az elme lecsendesítését, csakúgy, mint a tekintet vezetése (dristi). Mindezek beindítják a prána áramlását a testben, és ha az elemek összeolvadnak, a gyakorlat mozgó meditációvá válik.

Az ászanagyakorlatok három fő sorozatra vannak osztva. Az első sorozat a Yoga Chikitsa azaz Jógaterápia, a második pedig a Nadi Sodhana, azaz az Idegrendszer Megtisztítása. Mindenek betetőzése a haladó sorozat: Sthira Bhaga (Szent Stabilitás). Ez egy kiváló módszer azok számára, akik keményen szeretnének gyakorolni.

Női jóga

yoga1

A Nőijóga a hatha jóga gyakorlatait alkalmazza a női egészség helyreállítására. A fizikai testet a modern intimtorna hatákonyságával képes kezelni, míg az energetikai és mentális történésekhez a klasszikus jóga ősi, számunkra mégis újszerű szemléletével közelít.  

A Nőijóga hatásai: Gyakorlataink az altest energetikai rendszerét állítják helyre, megerősítik a gát területét, a medence és a has izmait. Mobilizáljuk és erősítjük a csípőizületet, tanítunk görcsoldó relaxációs technikákat és ciklust szabályozó gyakorlatokat. Megtanítjuk, tudatosítjuk a női szervekhez kapcsolódó érzeteket, fejlesztve ezzel az öngyógyítás képességét. A helyes légzés elsajátításával kiegyensúlyozzuk a hormonális működést, az idegrendszer és ezzel az érzelmek stabilitását. A Nőijóga hozzásegít önmagunk megismeréséhez, elfogadásához, női mivoltunk teljesebb megéléséhez.

Kismamajóga

A kismamajóga egy biztonságos mozgás kismamáknak. Segít abban, hogy kiegyensúlyozottabb, kellemesebb legyen a várandósság, könnyítheti a szülést és a szülés utáni regenerációt. Növeli az önbizalmat és a nyugalmat, ami a sok új érzet, változás miatt bizonytalanná vált kismamát megerősítheti, ezáltal higgadtabban, nyugodtabban fogja kezelni a kialakult helyzeteket.

Olyan kismamáknak is ajánlom, akik amúgy nem érdeklődnek a jóga iránt, mivel a mozgás a várandósság alatt is rendkívül fontos, és a kismamák lehetőségei eléggé korlátozottak ilyenkor a sportok terén. Az óra végén elsajátított relaxációs technika pedig nagyon értékes és hasznos lesz a baba megszületése utáni  fáradt, stresszesebb időszakban.

Kismamajoga

Facebook