Táplálkozás az őszi időszakban – tanácsok az ájurvéda segítségével

Táplálkozás az őszi időszakban – tanácsok az ájurvéda segítségével

Mostanra valóban megékezett az ősz, hidegebbre fordult az időjárás, így sajnos egyre kevesebbet tartózkodunk a friss levegőn, csökken a testmozgásra fordított időnk. A hideg azt is hozza magával, hogy megnő az étvágyunk, általában mindenki tartalmasabb és nagyobb mennyiségű ételt fogyaszt a hideg hatására, mely bizonyos mértékig indokolt is.  Ilyenkor sajnos nem csak a hideg befolyásolja az étkezéseinket, de a lakásban eltöltött idő is sokszor lehetőséget teremt a plusz kalóriák fogyasztására, nassolásra, csipegetésre, vendégeskedésre, süteménysütögetésre, esetleg nem egészséges és tápláló ételek fogyasztására.

A kevesebb testmozgás és a nem egészséges ételekkel bevitt plusz kalóriák súlygyarapodást idézhetnek elő. Célszerű ebben az időszakban kiemelt figyelmet fordítani arra, hogy a táplálkozással erősítsük immunrendszerünket és megakadályozzuk a fölösleges kilók és a méreganyagok felhalmozását.

A tápláló, immunrendszert erősítő ételek fogyasztására fektess nagy hangsúlyt, ezek  jó egészséget, boldogságérzetet, jó közérzetet kiegyensúlyozottságot eredményeznek. Kerülni kell a szervezetben a salakanyagok felhalmozását, azokat az ételeket és szokásokat, melyek méreganyagokat, azaz “ama”-t termelnek. Ezek elnehezítik a testet, gyengítik az immunrendszert és lehangoltságot eredményeznek.
Néhány praktikus táplálkozási tanács, mely hozzájárul, hogy a hideg időszakban is egészséges, energia dús maradj.
•    Étkezz megfelelő időben és lehetőleg mindig ugyanazon időpontokban. A főétkezés 12:00-13:00 és ez legyen a nap legtartalmasabb étkezése, mert az emésztés tüze (az agni) ilyenkor a legerősebb.
•    Kerüld az a nassolást, ne egyél az étkezések között.
•    Fogyassz friss, tiszta minőségű élelmiszereket. Kerüld el a vegyszeres (nem bio) tartósítószerezett,  feldolgozott, génmanipulált, félkész élelmiszereket.
•    Könnyen emészthető ételeket készíts – vegyszermentes (bio) zöldségek, gyümölcsök, tejtermékek, gabonák(teljes kiőrlésű), hüvelyesek.
•    Használj immunrendszert erősítő és emésztést segítő fűszereket (gyömbér, kurkuma, fekete bors, fahéj, édeskömény, római kömény, koriander).
•     Készítsd ghível (tisztított vajjal) az ételeket  (ghí elkészítését itt olvashatod), ez segít erősíteni az emésztésed és táplálja a testet.
•    Ne fogyassz hideg ételeket és hideg italokat, mert a hideg ételek, gyengítik az emésztésed.
•    Egyél olyan friss gyümölcsöket, melyek erősítik az immunrendszered, kiváló választás a körte, alma, szilva
•    Az ételeket főzd meg, de ne főzd túl, mert mindkét esetben gyengítik az immunrendszert.
•    Kerüld el a húsos ételeket, a zsíros és a cukros ételeket, mert gyengítik az immunrendszert.
•    Ne edd magad tele (max 3/4 részig töltsd meg a gyomrod).
•    Ne fogyassz túl sok nyers zöldséget, gyümölcsöt, mert a hideg időjárásban gyengíthetik az immunrendszered és hűtik a tested.
•    Az ételeket rágd meg alaposan.
•    Ne igyál az étkezésekhez túl sok folyadékot, és az elfogyasztott folyadék mindig langyos vagy meleg legyen.
•    Nyugodt körülmények között egyél és az étkezés után ne pattanj fel az asztaltól, várd meg amíg az emésztésed beindul.
•    Kortyolj a nap során meleg vizet, ez nagyon sokat tud segíteni.

A tanácsokat lépésről, lépésre építsd be az életedbe. Kezd el a legegyszerűbbektől és saját tempódban próbáld szokásoddá alakítani.

Végül figyeld magad! Figyeld milyen változásokat tapasztalsz, hogyan változik az emésztésed, az energiaszinted, a kedélyállapotod és az elméd békéje.
Szerző: Vitai Kati
Forrás: www.jogamagazin.hu

zoldsegtal

Author Info

Gitta

No Comments

Comments are closed.

x

A weboldalon "cookie-kat" ("sütiket") használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk látogatóinknak. A cookie beállítások igény esetén bármikor megváltoztathatók a böngésző beállításaiban.

Elfogadom Elutasítom Adatvédelmi központ Adatvédelmi beállítások További információ a cookie-kezelésről

Facebook